tiistai 4. marraskuuta 2014

Annika Hirvi ohjeistaa: Myyvä esillepano


Laadukas tuotteiden esillepano tähtää myynnin lisäämiseen, palvelun parantamiseen, mainonnan tehostamiseen ja myymälämielikuvan rakentamiseen. Perusasioiden on kuitenkin ensin oltava kunnossa. Esimerkiksi myymälän siisteys vaikuttaa voimakkaasti siihen, tunteeko asiakas itsensä tervetulleeksi liikkeeseen.



www.pinterest.com
Laadukas myymälämielikuva on monen tekijän summa. Näyteikkuna, sisäänkäynti, tilaratkaisut, asiakaskierto, esillepano, opasteet, hintaviestintä ja valaistus kuuluvat näihin. Myymälän ja sen sisäänkäynnin on oltava siisti, hyvin valaistu ja helppokulkuinen myös liikuntarajoitteisille. Omaa myymälää kannattaa tarkkailla myös asiakkaan silmin. Myös myymälässä näkyvät kansainväliset trendit ja maailmalta poimitut ideat ovat positiivinen asia.




Värien luomia mielikuvia voi hyödyntää myymäläympäristössä. Esimerkiksi sinisävyinen tila antaa viileän vaikutelman, kun taas punainen tuo lämpöä. Hyllyissä vaaleat värit ovat ylhäällä ja tummat alhaalla. Vaakasuorassa esillepanossa vaaleat värit tulevat vasemmalle ja tummat oikealle.

Myymälässä pitäisi olla esimerkiksi sesongin uutuuksia ja erilaisia kampanjatuotteita varten niin sanottu ykköspaikka. Se toimii parhaiten sisäänkäynnin läheisyydessä. Jotta asiakas saataisiin houkuteltua sisään myymälään, on sisäänkäynnillekin syytä tehdä esillepano, joka on tyylikäs, mutta ei vaikeuta liikkumista.
www.kauppakeskusmylly.fi

Esillepanossa tärkeintä on selkeys ja yksinkertaisuus. Tuotteita ei saa laittaa vinoon. Suorassa rivissä tai linjassa ne ovat rauhallisen selkeästi esillä. Pöytäesillepanoissa tuotteet kannattaa ryhmitellä jakamalla pöytä osioihin. Sama väri tai teema yhdistää erilaisiakin tuotteita, erilaiset materiaalit ja muodot luovat kontrastia ja elävyyttä.


Seinäesillepanoissa pystysuorat linjat rauhoittavat kokonaisuutta ja antavat jokaiselle tuotteelle yhtä hyvän paikan. Silmän ja käden korkeudelle eli noin 80-160 senttimetrin korkeudelle tehdyt seinäesillepanot myyvät parhaiten, koska niistä asiakas huomaa tuotteet ensimmäisenä. Myymälän perusvalikoiman tuotteet ja käden ulottuvilla olevat käyttöyhteystuotteet muodostavat hyvän esillepanon.


Jos yrittäjällä ei ole riittävästi aikaa toteuttaa myymälän somistamista, näyteikkunan rakentamista ja esillepanojen vaihtamista, on Freelancer-somistaja edullinen ratkaisu tekemään ne. Näyteikkuna on kuin kutsukortti asiakkaille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti