perjantai 17. lokakuuta 2014

Ulkoinen toimipaikkakuva

Sijainti

Yrityksen sijainti on tärkeä asia. Sen on hyvä olla paikkakunnan keskustassa, missä muutkin palvelut ovat, jotta ihmiset löytävät sinne helposti. Toisinkuin syrjäisessä paikassa, yritys huomataan paremmin ja asiakaskunta kasvaa laajemmaksi. Jos paikka kuitenkin on syrjemmässä, on opasteiden käyttö tarpeellista paikan löytymisen kannalta.

Liikenneyhteydet

Yritykselle on mahdollista saapua niin jalan, pyörällä kuin autollakin. Myös julkisilla liikennevälineillä on helppo saapua paikanpäälle.

Esteettömyys

On ikävää, jos erilaisia asiakkaita ei ole otettu huomioon liikkeeseen tultaessa. Esimerkiksi liikuntarajoitteisten asiakkaiden kannalta on hyvä olla ramppeja, joista pääsee liikkumaan pyörätuolilla. Automaattiset ovet ovat myös huomattava helpotus perinteisiin verrattuna. Liikkeessä, jossa on useampi kerros, saisi luonnollisesti olla hissi ja liukuportaat. 

Miellyttävä liike on tilava ja selkeä. Tuotteita ei tarvitse metsästää, vaan ne löytyvät vaivatta. Suuressa liikkeessä opasteet ovat tarpeen, jotta asiakas löytää eri osastot tuoteryhmineen. Liike on järkevästi suunniteltu, eikä eteneminen tunnu vaikealta. Kukapa haluaisi asioida ikäänkuin sekavassa sokkelossa?

Kuva: uk.wikipedia.org

Paikoitustilat

Paikoitustilaa eli parkkipaikkoja on syytä olla riittävästi. Parkkialue tulee suunnitella huolella, jotta sinne meneminen ja sieltä lähteminen on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Joissakin paikoissa parkkeeraaminen onnistuu vain kadun varteen, jolloin syntyy helposti tungosta. Toinen vaihtoehto on jättää auto kauemmas parkkiin. Liikkeen oma parkkialue on siis kaikkien kannalta paras ratkaisu. Siellä pitää ottaa huomioon myös invapaikat.


Näkyvyys

Jotta asiakkaat suuntaisivat yritykseen, kannattaa panostaa liiketilan näkyvyyteen. Tylsän näköinen ja väritön liikehuoneisto ei mahdollisesti herätä asiakkaan mielenkiintoa paikassa asioimiseen. Näyteikkunoissa esillä olevat tuotteet ja ajankohtaisten asioiden mainostaminen ilmoituksin ovat melko varma keino saada asiakas uteliaaksi. Värit ja valaistus ovat iso etu. Myös liikkeen nimi on tärkeää olla esillä näkyvästi, useammassakin kuin yhdessä kohtaa. Nimen ja logon tulisi olla selkeitä ja tunnistettavia.

Itsearviointi

Ulkoista toimipaikkakuvaa käsitellessämme olen oppinut kiinnittämään huomiota liikkeiden huomattavuuteen ja siihen miten ne pyrkivät sitä korostamaan. Aiheen käsittelyn myötä myös havainnoin enemmän, kuinka liiketilat on järjestelty ja miten erilaiset asiakkaat on otettu huomioon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti